Meteen naar de inhoud

‘Ik moet vroeger gaan slapen maar het lukt niet’-tips.

Je wéét dat je morgen meer waard bent als je gewoon lekker vroeg het nest induikt. Dat je tijdens je slaap fysiek en mentaal oplaadt, dat je shit verwerkt, dat je ook weer vroeg kunt opstaan en dan meer hebt van je dag. En toch manipuleer je jezelf elke avond opnieuw, want die serie is zo spannend, het werk was nog niet af, het etentje duurde tot laat of je moet ineens nachtelijk een muur gaan verven. Hoe doorbreken we dit patroon?

Dit artikel gaat dus niet over wat je moet doen als je niet kunt slapen (iets met schapen). Het gaat erover dat je met jezelf afspreekt op tijd naar bed te gaan en dat consequent niet doet. Praktisch gezien zijn er al een aantal dingen die je kunt doen. Zo maak je jezelf slaperiger door de laatste twee uur geen prikkels meer op te wekken via schermen. Een avondritueel zou dan kunnen zijn dat je een half uurtje gaat wandelen en daarna mediteren. Dan ben je al afgeschakeld en is de kans kleiner dat je opnieuw je werkmail opent want dat is zonde.

Praktische kleinigheden

Je kunt je wel fijn voornemen om een avondritueel te hebben, maar het is hard werken om dat consequent te gaan doen en waarschijnlijk verval je na een dag of twee weer in je oude patroon. In het moment denk je namelijk ‘fuck it’. Het is handig dat je dan een briefje erbij kunt pakken waarop alle redenen staan waarom je ook alweer vroeg wil gaan slapen. Schrijf dat lijstje, leg het naast je kussen. Plak een reminder op je laptop ‘Uit na 21:00 uur’. Zet een avondwekker. Check geen mails meer vlak voordat je afsluit, echt niet! En ook belangrijk: maak het leuk om naar bed te gaan. Geef bijvoorbeeld je slaapkamer een make-over, zorg dat ‘ie er altijd aantrekkelijk uitziet en aanvoelt, koop een warmtedeken en gezellige verlichting of kaarsjes.

Waarom stel ik het slapen uit?

Belangrijk is om te achterhalen waarom je jezelf zo manipuleert. Slaap is van levensbelang, maar we maken het onbelangrijk. Waarom bezorg je jezelf een zwaar hoofd de dag erna, of moodswings, of focusverlies? Heb je wellicht een angst om te gaan slapen, ten gevolge van een kindertijdtrauma (monsters onder het bed)? Voel je je eenzaam als je ’s avonds in bed ligt en stel je dat moment graag uit? Voel je je depressief en heb je geen zin in de volgende dag? Neem je te veel op je bordje waardoor je steeds tot laat moet werken om ‘rustig’ te kunnen slapen? Zoek je reden, duik er echt even in. Kijk daarna hoe je dit gevoel op een andere manier kunt wegnemen. Pak je trauma of gevoel van ‘moeten’ aan met een ademsessie, neem een huisdier, bedenk een fijn ochtendritueel,… (vul zelf in).

Beloon jezelf

Je innerlijke kind heeft het er maar zwaar mee, want je bent vervolgens ook nog altijd boos als het niet is gelukt om er om 22:00 uur in te liggen. Of 23:00 uur. Wees zacht. Als het in week 1 als eens één keer lukt, heb je al iets overwonnen. Baby steps is echt het antwoord. Je kunt niet in drie dagen een jarenlang patroon doorbreken, dat heeft tijd nodig. Dus ga telkens vijf minuutjes eerder naar bed totdat je op het gewenste tijdstip bent. Plan het in in je agenda. Verwacht geen perfectionisme, maar beloon jezelf voor elke keer dat het is gelukt met een kleinigheidje, een bonbon, een nieuw boek bij elke doorbraak. En na het lezen van dit artikel heb je opnieuw reden om slaap weer tot een basisbehoefte te maken. Gun het je lichaam en je geest en ga koste wat kost vanavond vroeg naar bed.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Misschien ook interessant:


 

0
Laat hier een reactie achter!x
X