Meteen naar de inhoud

Meer balans: quick fix tips voor heftige emoties

Herkenbaar? Je voelt je intens verdrietig, boos of geïrriteerd en kunt het maar niet van je af schudden. Het beheerst je emoties dusdanig dat je je dag niet lekker doorkomt en je misschien wel heftiger op anderen reageert dan je zou willen. Of je sluit je juist volledig af. Gelukkig is er een quick fix.

De woorden quick fix doen je situatie eigenlijk geen eer aan. Want in de ideale situatie mag deze emotie er volledig zijn en mag je deze helemaal doorvoelen om er gehoor aan te geven. Er is immers iets in jou dat schreeuwt om aandacht of liefde en dat behoeft een langetermijn ‘oplossing’. Hierover lees je alles in dit artikel. 
MAAR. Je hebt nu eenmaal niet altijd tijd om al je emoties ‘er te laten zijn’. Dat klinkt wel leuk en spiritueel, maar soms komt het gewoon echt even niet uit. Als je deze emotie belooft dat je er binnenkort wel tijd voor maakt en aandacht aan geeft (zie dus bovenstaand artikel), leer ik je wat life hacks om snel uit je ‘ongewenste’ emotie te komen.

Fysieke verandering = emotionele verandering


De eerste quick fix is: zorg voor een fysieke verandering. Wil je een verandering in je mind, zorg dan voor een verandering in je lichamelijke activiteit. Zodra je je hartslag omhoog pompt op welke manier dan hoog, zul je merken dat je langzaam ‘uit je hoofd’ gaat en ‘in je lijf’ komt. Ga stevig wandelen of sporten, doe een techniek met een versnelde ademhaling, of spring een tijdje flink heen en weer door je woonkamer.

Geleide meditatie

Deze hack lijkt het tegenovergestelde van de eerste, maar in volledige rust komen helpt ook om uit je hoofd te gaan. Vaak ben je echter te opgefokt of depri om op een kussentje te gaan zitten letten op je ademhaling. Het helpt dan om een geleide meditatie (dus dat iemand anders inspreekt wat je moet doen in je meditatie) te volgen op jouw thema. Hiervan vind je er een heleboel op YouTube. Sommigen zijn slechts een paar minuten lang, dat scheelt weer tijd in je drukke bestaan ;).

Delen vanuit je kwetsbaarheid


Deze laatste is ontzettend sterk, maar kan ook een drempel zijn als je dit niet bent gewend: deel precies dat wat je allemaal voelt, met een ander. Liefst één op één, live, maar het kan ook per telefoon of Skype. Kies iemand die je vertrouwt en vraag of hij/zij oordeelloos en adviesloos ruimte heeft om naar je te luisteren. Het enige wat je dan doet is je ogen sluiten en beginnen met het omschrijven van je lichamelijke sensaties. Je voelt je bijvoorbeeld huilerig, of je hart gaat snel tekeer, of je voelt je leeg, of… 
Vertrouw erop dat de rest vanzelf komt. Door uit te spreken wat je voelt, geef je een podium aan de emoties die zo in jouw schreeuwen om aandacht en worden ze rustiger. Vaak ook gebeurt het dat je ineens zelf structuur ziet in de chaos, of dat er een herinnering opkomt die te maken heeft met dat gevoel. Het delen vanuit je hart – zoals dat heet – op deze manier, maakt je sterk in je kwetsbaarheid en kan zorgen voor heling. 
Vind je het te spannend om het tegen een persoon te vertellen, vertel het dan tegen een video aan jezelf, of – als dat ook te eng is – hardop in je eentje, alsof je het tegen een vertrouwenspersoon zegt. 


Hulp nodig met loslaten? Bekijk hier de HOLY coaching trajecten.

 

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Misschien ook interessant:

Kindherinneringen met een life impact; heb jij ze ook?

Het klinkt als iets om te sparen bij de Appie, ‘spaar ze allemaal!’, maar het is minder gezellig dan dat. Kindherinneringen met een life impact zijn gebeurtenissen uit je jeugd die zo veel invloed hebben gehad dat je er nu nog last van hebt. Denk aan een vriendje die je stoel voor de grap wegtrok, waardoor je je hele leven rugproblemen hebt gehad.

Lees verder

 

0
Laat hier een reactie achter!x
X