8 tips voor het loslaten van je telefoonverslaving

Het eerste dat je doet in de ochtend is het aanzetten van je telefoon om te zien of je nog ongelezen berichtjes hebt te beantwoorden of dat er nog iets interessants voorbijkomt op Facebook. En je gebruikt elk toiletbezoekje, elke filmpauze, random momenten op het werk en als je lunchvriend moet plassen om even snel te checken of er nog nieuwe reacties zijn. Ben jij dit? Dan is dit artikel voor jou.

Want rationeel weet jij ook wel dat het zonde is van je tijd en dat het je ‘uit het nu’ haalt. Maar je hebt Facebook al open voordat je het doorhebt. Het is nou eenmaal routine! I feel ya. Maar dit gaat ‘m zo niet worden, Piet. Tijd om controle terug te pakken over je smartphoneverslaving, want dat is wat het is. Je mind is verslaafd aan social media-prikkels.

Zo laat je je telefoon gemakkelijker liggen

  1. Waarom heb jij dit nodig?
    Achterhaal wat het is in jou, dat zo graag die prikkels zoekt. Zoek je afleiding van voelen wat er deep down insideaan de hand is? Zoek je bevestiging van anderen? Manipuleer je jezelf om niet je dromen te volgen maar tijd te verdoen? Waarom? Zoek je een uitlaatklep voor je emoties en/of wil je graag gehoord worden?
    Als je weet wat je achterliggende (kind)behoefte is, kun je immers alternatieven zoeken om in die behoefte te kunnen voldoen. Bevestiging van anderen kun je misschien krijgen door een wekelijkse of maandelijkse kliek te vormen met fijne mensen en gewoon een gezellige avond te hebben. Whatever works for you.
  2. Schakel meldingen uit
    Het voelt misschien als een amputatie, maar het gaat je echt helpen. Schakel meldingen uit van WhatsApp, Facebook, Messenger, Mail, Instagram en alle andere berichtgevers in je telefoon. Immers, dan ben JIJ degene die bepaalt wanneer je informatie laat binnenkomen door de specifieke app te openen.
  3. Werk met timeslots
    Op welke tijd van de dag ben jij op je productiefst? Dan is dat de tijd dat je telefoon sowieso uit het zicht en op stil is. En ’s avonds voor het slapen gaan liefst ook twee uur geen schermen meer, want het schermlicht heeft een negatieve invloed op je slaap. Kies timeslots waarop jij van jezelf ‘mag’ social media’en, bijvoorbeeld een half uur na je ontbijt, tijdens je lunch en een uur na het avondeten.
  4. Monitor je gebruik
    Download restrictie-apps die ervoor zorgen dat je waarschuwingen krijgt als je over je eigengestelde limiet aan schermminuten zit per dag, of die makkelijk laten zien waar de meeste tijd naartoe gaat en wanneer. Soms moeten we onszelf nu eenmaal een schop onder de kont geven. Voorbeelden van zulke apps zijn Momenten Offtime.
  5. Doe aan phone stacking
    In gezelschap is er niets zo onfatsoenlijk als dat iemand continu op z’n telefoon zit. Daarom is er phone stacking! Hierbij legt iedereen tijdens een vriendenetentje, een familie-uitje, of een spelletjesavond z’n telefoon op de tafel op een stapel. Hij/zij die tóch z’n telefoon gebruikt, moet een rondje betalen, of het eten.
  6. Post minder
    Als je veel op de kanalen zit omdat je zelf ook veel post, wil je continu kijken hoeveel likes en reacties je al hebt. Spreek met jezelf af minder te posten, of alleen op tijdstippen die handig uitkomen met je timeslots.
  7. Geef je grenzen aan
    Soms worden we overspoeld door anderen die ons maar blijven spammen met onnodige informatie. Geef hierin je grenzen aan. Verlaat bijvoorbeeld groepsapps die niet functioneel voor je zijn en vraag aan die ene klant of het gewoon op de mail mag voortaan. Weersta ook de neiging meteen te moeten reageren, want dan gaan anderen dat ook van je verwachten. Als jij iemand bent die alleen ’s avonds even kort reageert, ben jij iemand die alleen ’s avonds alleen kort even reageert. Men zal je dan op den duur minder berichten tijdens je werkuren.
  8. Zet je geluid uit
    Simpel maar heel doeltreffend. Zet je geluid uit op momenten dat je echt even moet focussen. Zet je telefoon niet eens op trillen, tenzij je telefonisch bereikbaar móet zijn. Leg ‘m ook op de kop zodat het scherm niet oplicht bij elk berichtje.

 

Heb jij nog andere specifieke tips voor het loslaten van een smartphoneverslaving?

We horen het graag!

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Mark
1 jaar geleden

Top tips. Nog een paar die ik zelf gebruik:

1. Verwijder social media apps eens een week/maand. Je kunt ze altijd opnieuw installeren, maar wordt hierdoor bewust van hoe vaak je uit automatisme je telefoon pakt om erop te kijken. Je merkt pas hoe vaak als het er niet meer is.
2. Schakel de zwart-wit functie in. Je zult je waarschijnlijk verbazen over hoe het verminderen van de kleurprikkels je met andere ogen naar je telefoon laat kijken.
3. Laat je telefoon eens een dag thuis als je weggaat. Dat overleef je prima.

Door bewuster te worden van je gebruik (los van reden erachter), heb ik gemerkt dat ik bewustere keuzes maak.

Groeten vanaf mijn smartphone

Misschien ook interessant:

Het yoni ei: connecten met je vrouwelijkheid

Een yoni ei is een edelsteen (vaak van jade of rozenkwarts) in de vorm van een klein kippenei die je inbrengt in je vagina. De edelsteen helpt daar met het oplossen van traumatische blokkades en emotionele spanningen. Bovendien helpt ze de bekkenbodemspieren sterker te maken, de vaginawand zachter en heelt ze de vagina, of yoni, na zwangerschappen. Eng idee? Helemaal niet! Het is dé manier om te connecten met je vrouwelijkheid. Helemaal onderaan vind je een superfijne oefening! Waar komt dit eigenlijk vandaan? Het woord ‘yoni’ betekent ‘vagina’ in het sanskriet. Ook wel ‘heilige tempel’ of ‘oerbron’. Met

Lees verder