Meteen naar de inhoud

Alles verandert: hoe ga ik daarmee om?

De afgelopen maanden is er voor iedereen een hoop veranderd. Je werk is waarschijnlijk helemaal anders dan eerst. Misschien kun je nu tijdelijk niet naar je familieleden of je vrienden toe en is dat lastig. Daarnaast heb je dan nog de anderhalvemeterregel, het dragen van mondkapjes in het OV en het feit dat je je handen overal moet ontsmetten – en dan hebben we het nog niet eens gehad over de dingen die de coronacrisis persoonlijk heeft veranderd voor jou.
Door: Zoë Sluysmans

Verandering is niet altijd leuk, of gemakkelijk. Je grijze massa is erop ingesteld je veilig te houden. Iets nieuws of onbekends voelt onveilig, dus het is logisch dat je brein dan op de paniekknop drukt. Met als gevolg boosheid, angst of terugvallen op slechte gewoontes om in te ‘vluchten’. Maar nu ben je hier. Een artikel aan het lezen over hoe je moet omgaan met verandering. Wat betekent dat je jezelf wilt veranderen. Hossa.

Verandering versus controle – de eeuwige battle

Verandering is supereng. Waarom? Omdat ons brein controle heel belangrijk vindt. Als er iets onverwachts gebeurt, worden we gedwongen de controle los te laten. En dan hebben we dus geen invloed meer op de uitkomst van een gebeurtenis.

Meestal gaat dat nog wel goed als we één klein stukje van ons leven veranderen, bijvoorbeeld als je van baan switcht. Maar als daarnaast ook nog je relatie kapotgaat en/of je huisdier ziek wordt en/of je gaat verhuizen naar de andere kant van de wereld, dan verschuiven alle blokken van je leven en wordt je hoofd een complete chaos. Een coronacrisis is ook een goed voorbeeld van zoiets wat je hele leven ondersteboven gooit.

Wie van de drie

Sommige mensen vinden het gemakkelijk om de controle los te laten, andere niet. Dat zien we nu heel goed: een deel van de mensen is door alle veranderingen bang, gestrest en boos op andere mensen als die zich niet aan de regels houden. Uitschieters negeren de anderhalvemeterregel compleet en gaan met tientallen tegelijkertijd fuiven. Anderen blijven rustig, maar houden zich wel aan de regels omdat ze de ernst van de situatie begrijpen. Aangezien jij dit artikel nu leest, ben je waarschijnlijk niet het soort persoon dat in het weekend met al je vrienden is gaan feesten. 

Jij, als non-superheld de verandering tegemoet

Dus eigenlijk is de vraag niet: ‘Hoe ga ik met verandering om?’, maar: ‘Hoe kan ik de controle gemakkelijker loslaten?’. Nou, bijvoorbeeld door jezelf een beetje tijd te gunnen om aan alles te wennen. Luister naar je eigen behoeftes en kijk niet te veel naar hoe makkelijk sommige anderen het lijken te hebben op social media. Zoek in plaats daarvan eens naar de gouden randjes van de verandering. Misschien mis je je hobby’s maar heb je nu veel meer tijd om met je kat te knuffelen? Grijp dat positieve aan en vier het zo uitbundig als maar kan. 
Je bent geen Superman of Superwoman die constant de wereld moet redden. Focus je in plaats daarvan op de dingen waar jij, als non-superheld, iets aan kunt doen. Want een grote verandering gebeurt vaak gewoon. Waar jij iets aan kunt doen, is je reactie op die verandering.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Misschien ook interessant:

Plan van aanpak: Dealen met je eetprobleem

Hoppa! De helft van het werk zit er al op. Je hebt namelijk én erkend dat je een eetprobleem hebt, én je voelt dat je er iets mee wil doen. Erkenning en motivatie zijn de twee key ingedients voor heling. Maar hoe verder nu? Voordat je een kant-en-klaar plan van aanpak krijgt voorgeschoteld is het belangrijk om in te zien dat gestandaardiseerde protocollen wel een leuke basis kunnen bieden, maar nooit jou als persoon zien voor wie je bent. Een kant-en-klaar plan is er dus niet, want jouw problematiek is persoonsgebonden. Elk probleem is namelijk anders: de één

Lees verder

 

0
Laat hier een reactie achter!x
X