Als ondernemer in de (psychische) gezondheidszorg is het laatste wat je wilt een klacht die over je wordt ingediend. Dat wil je niet voor je bedrijf, voor jezelf, of voor je cliënt. Toch is het iets dat iedereen zou kunnen gebeuren, en dan ben jij gelukkig goed voorbereid. Waarschijnlijk val jij namelijk onder de WKKGZ. De wattes? No worries, ik leg het je even uit.
Door: Jenneke van Genechten & Anne Koreman
WKKGZ: de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg. De overheid wil dat klachten van cliënten snel en goed worden behandeld, en dat de ondernemer in kwestie zijn werkzaamheden in de toekomst verbetert. De benaming zegt het al: deze wetgeving beslaat drie onderdelen. Dat eerste gedeelte, kwaliteit, daar ben je vooral zelf verantwoordelijk voor. – Check wat de norm is in je specialisatie; – Hou cliëntdossiers bij; – Evalueer geregeld en voer verbeteringen door waar nodig.
Ondanks je kwaliteitscheck toch een klacht!
Je bent verplicht om je klanten erop te wijzen hoe ze een klacht kunnen indienen. Je mag ze vervolgens (mocht er onverhoopt een klacht binnenkomen) zelf registreren of een online dienst in de hand nemen die dit voor je doet. Daarnaast, en dit vormt de kern van die WKKGZ, neem je een soort abbonnementje bij een klachtenfunctionaris. Deze beste meneer of mevrouw gaat klachten bemiddelen waar jij er zelf niet uit komt met je cliënt. Het laatste vangnet waar je je bij aansluit is een geschillencommissie, die instapt wanneer ook je klachtenfunctionaris geen oplossing biedt. Dit alles is verplicht wanneer je onder de WKKGZ valt.
Ja, maar heeft dit nu betrekking op mij?
Iedere aanbieder van zorg, zij het reguliere, alternatieve of complementaire zorg die uitzicht biedt op herstel, valt onder de WKKGZ. Als je bedrijf al ingeschreven staat bij de KVK, kun je op www.wkkgzzelftest.nl een eenvoudige controle doen. We gooien HOLY shit. door de zoekbalk en zien dat deze moet voldoen aan de WKKGZ, omdat de activiteiten van HOLY shit. onder ‘praktijken van psychotherapeuten en psychologen’ vallen. Was je nog niet zo ver met je bedrijfsplannen, kun je bij het Ministerie van Volksgezondheid een lijst downloaden die uitlegt welke werkzaamheden wel en niet onder de WKKGZ vallen.
Wat kost dat?
Even googlen op ‘klachtenregeling’ en je vindt meerdere bedrijven die je voor een aantal tientjes per jaar helpen. Mocht je nu écht geen zin hebben om al die andere poeha zelf uit te vissen, kun je je voor iets meer geld door een gespecialiseerde organisatie zoals Solopartners laten helpen met vinkjes zetten bij de overige WKKGZ-eisen.
Nog meeeeer?
Nou, er zijn nog wel zaken om rekening mee te houden, maar deze verschillen vaak per tak van sport. Wanneer je langdurige (psychische) zorg biedt, moet je bijvoorbeeld ook een ‘Verklaring Omtrent Gedrag’ aanvragen. Dit bewijst dat je geen strafbare feiten op je naam hebt staan en gaat gemakkelijk op www.mijnvogaanvraag.nl.
That’s all folks! Dus: 1. Check of je onder de WKKGZ valt; 2. Zo ja, dan zet je een klachtenregeling op, sluit je je aan bij een klachtenfunctionaris en een geschillencommissie; 3. Research wat van toepassing is op jouw situatie en dek jezelf in om later niet voor vervelende verrassingen te staan. Verzekeringen, Verklaring Omtrent Gedrag en de hele meuk ook even meenemen in je onderzoek.